domingo, 29 de noviembre de 2015

TIC/TAC



Aquesta setmana us explicaré en que consisteix el Pla TAC d’un centre educatiu, la diferencia entre Pla TAC i Pla TIC i, perquè considero important que existeixi un Pla TAC de centre.
Per començar definirem les diferent sigles de TIC i TAC:

-  TIC: Tecnologies de la Informació i la Comunicació
-  TAC: Tecnologies per s l’Aprenentatge i el Coneixement

Així podem deduir que les TIC són les eines que tenim al nostre abast, en canvi les TAC és la manera com utilitzem i apliquem les TIC en els processo d’ensenyament – aprenentatge, quin sentit té utilitzar cada una d’aquestes eines i amb quina finalitat les utilitzem. Per tant el Pla TAC és un instrument de planificació,  que s’haurà d’incloure al PEC del centre,  que defineix el desenvolupament i el tractament de la informació i competència digital i, la integració de les TIC com a eina didàctica en els processos d’ensenyament-aprenentatge.

La integració plena de les TAC és un procés d’innovació i gestió del canvi, per tant, si el centre decideix establir un Pla TAC de centre aquest afectarà a tota la comunitat educativa; també afectarà a aspectes de funcionament tan pedagògics, formatius, organitzatius i tecnològics.

Per elaborar un Pla TAC ens hem de plantejar una sèrie d’interrogants:

-   On estem?
-   On volem anar?
-   Com hi volem arribar?
-   Quan volem arribar?

   Fases d’un Pla TAC:

-   Definir la visió de centre respecte a les TAC
-   Diagnòstic de maduresa digital del centre
-   Definició d’objectius
-   Planificació de prioritats
-   Identificació dels recursos necessaris
-  Assignació de feines i responsabilitats als diferents     agents implicats.
-  Aplicació del Pla
-  Avaluació del procés i establiment de nous objectius.

Crec que si volem realment introduir les TIC a l’aula i als centre educatius per tal d’oferir als nostres alumnes noves eines per a l’aprenentatge necessitem elaborar un Pla TAC de centre.

Avui dia les escoles estan dotades amb materials TIC, però moltes vegades no s’utilitzen perquè no hi ha una planificació sobre com utilitzar-los, quan, amb quin objectiu, etc. Molts professors no tenen la formació adequada per fer-ne un bon ús educatiu i moltes vegades no se’n treu tot el potencial que aquestes ens ofereixen. Si els centres tinguessin un bon Pla TAC aquest serviria de guia per al professorat. Aquí també juga un paper  molt important el model  TPACK, del que ens parlen Adell i Judy Harris, els professors ens hem de demanar: Com utilitzo jo la tecnologia per a ensenyar? Què he de millorar? Soc competent en les TIC?, etc.

Tota metodologia necessita d’una planificació i les TIC aplicades a l’educació (TAC) no s’escapen a aquesta planificació, si no ens plantegem seriosament com utilitzarem les TIC a l’aula, quins recursos tenim i quins necessitem, formació del professorat en les TIC, avaluació dels processos d’ensenyament-aprnentatge amb les TIC, etc., les TAC no seran mai una realitat a les nostres aules; per tant crec que és realment necessari comptar amb un Pla TAC als centres educatius.

He trobat un Power Point online que ho explica bastant bé i que inclou una sèrie de graelles per portar a terme l’autodiagnosi TAC d’un centre educatiu. Aquí us deixo l’enllaç junt amb un altre enllaç interessant sobre les TIC versus TAC:



No hay comentarios:

Publicar un comentario