Segons
ens comenta Adell, en el vídeo: “La competencia digital-Jordi Adell” , per ser un ciutadà digitalment competent s’han de dominar cinc
competències:
2.- Competència tecnològica o informàtica
. 3.- Alfabetitzacions múltiples
4.- Competència cognitiva genèrica
5.- Ciutadania Digital
La
meva entrada al món de les TIC no es va produir durant la meva etapa educativa,
les TIC són posteriors a aquella, per
tant el meu contacte amb aquest món s’ha produït en un moment en què realment
no m’eren necessàries ni per a la meva vida laboral ni de formació.
El
meu primer contacte amb un ordinador va ser a 8é de Primària, devers l’any
1988, en aquell moment no existia Internet, els ordinadors servien per fer
programació i existien programes fets per experts, en les cases particulars
s’utilitzaven simplement com a videojocs, però amb moltes limitacions. No era
habitual el seu ús. Als centres escolars es començava a donar l’assignatura
d’informàtica com una assignatura optativa i, aquesta consistia en estudiar el
llenguatge de programació.
Així,
el primer que vaig fer amb un ordinador va ser jugar i estudiar el llenguatge
de la programació. Aquest món em va fascinar i, un cop a batxillerat vaig agafar l’assignatura
d’informàtica (també com a optativa), en aquest cas vaig tenir la mala sort de
trobar un professor inexpert en el camp de la programació i em vaig passar dos
anys utilitzant l’ordinador per aprendre mecanografia (els primers programes
eren per aprendre mecanografia).
No
vaig entrar de nou en contacte amb aquest món fins l’any 2000. Ara no tenia res
a veure amb el que jo havia après durant la meva etapa escolar, la majoria de
gent tenia ordinador a casa amb accés a Internet, ja s’utilitzava en tots els
camps de treball i als centres escolars. Aquí vaig tornar a sentir la
necessitat d’endinsar-me en aquest món i vaig començar a utilitzar les TIC
diàriament, Al 2001 vaig canviar de feina, fins aquell moment havia treballat
fabricant calçat artesanalment, per tant no hem feien falta les TIC per a la
feina. Ara havia aconseguit una feina com a auxiliar administratiu, en el meu
lloc de feina no hi havia ordinador sinó una simple màquina d’escriure i es
feia tot a mà. Vaig parlar amb el meu cap i li vaig dir que aniria millor
utilitzar un ordinador, així que vaig introduir aquesta eina en aquella empresa
i vaig començar a utilitzar-la en el dia a dia.
Com
podeu veure, sempre m’ha fascinat el món de les tecnologies, però sempre les he
anat utilitzant en funció de sí m’eren útils o no per al dia a dia. Ara mateix
les utilitzo molt i crec que he assolit la gran majoria de competències de les
que ens parla Adell. Potser el meu punt dèbil és en les xarxes socials, és un
camp que no utilitzo massa i crec que té un gran potencial, sempre i quan les
utilitzem correctament.
Utilitzo
les TIC per cercar informació, destriar-la, analitzar-la i convertir-la en nous
coneixements. També sóc capaç de crear informació i publicar-la en diferents
plataformes online per compartir-la amb altra gent, també les utilitzo per treballar
en xarxa amb altres companys de la facultat, etc., i crec que en faig un ús
ètic i democràtic.
ESTUDI ACOT
Apple va realitzar un estudi sobre les etapes
per les que passaven els docents en l’apropiació de les TIC per utilitzar-les
dins l’aula, aquest estudi s’anomena ACOT
(Apple Classrooms of Tomorrow), en aquests estudi es van definir cinc
etapes:
- Accés: ús bàsic en el maneig de les TIC
-Adopció: Utilització de les TIC com a suport a
l’ensenyament tradicional.(utilització de Power Point per explicar la lliçó.
Zero innovació).
-Adaptació: Integrar les TIC en les pràctiques
tradicionals
-Apropiació: començar a experimentar noves maneres de treballar què, sense les TIC no serien possibles.
-Apropiació: començar a experimentar noves maneres de treballar què, sense les TIC no serien possibles.
-Invenció: descobrir nous usos per a les TIC o
combinar diferents tecnologies d’una manera en que no s’havia fet mai.
Segons
aquestes etapes crec que jo hem trobaria al nivell 4, crec que sé manejar prou
bé les TIC com per utilitzar-les dins l’aula no com a suport a l’ensenyament
tradicional sinó utilitzant tot el potencial que ens poden oferir, treballar
amb xarxa amb altres centres, ensenyar als infants a cercar informació
rellevant sobre els temes que són del seu interès i que no es quedin amb
l’única idea d’un llibre de text, crear materials multimèdia amb els infants
com poden ser Power Points interactius, etc.
No
crec que hagi assolit el nivell 5, però m’agradaria arribar a assolir-lo algun
dia. També he de dir que les TIC estan evolucionant molt ràpidament, existeixen
un munt d’aplicacions i softwares i, a
cada instant se’n creen de nous; no es poden dominar tots però és interessant
conèixer-los i intentar utilitzar aquells que trobem que ens poden ser útils
dins l’aula. En aquests camp he de fer molta feina.
No hay comentarios:
Publicar un comentario