viernes, 13 de noviembre de 2015

Reflexió sobre les competències digitals



Segons ens comenta Adell, en el vídeo: “La competencia digital-Jordi Adell” , per ser un ciutadà digitalment competent s’han de dominar cinc competències:

      1.-  Competència informacional
           2.- Competència tecnològica o informàtica
.                          3.- Alfabetitzacions múltiples
           4.- Competència cognitiva genèrica
            5.- Ciutadania Digital

La meva entrada al món de les TIC no es va produir durant la meva etapa educativa, les TIC són posteriors a  aquella, per tant el meu contacte amb aquest món s’ha produït en un moment en què realment no m’eren necessàries ni per a la meva vida laboral ni de formació.

El meu primer contacte amb un ordinador va ser a 8é de Primària, devers l’any 1988, en aquell moment no existia Internet, els ordinadors servien per fer programació i existien programes fets per experts, en les cases particulars s’utilitzaven simplement com a videojocs, però amb moltes limitacions. No era habitual el seu ús. Als centres escolars es començava a donar l’assignatura d’informàtica com una assignatura optativa i, aquesta consistia en estudiar el llenguatge de programació.

Així, el primer que vaig fer amb un ordinador va ser jugar i estudiar el llenguatge de la programació. Aquest món em va fascinar i, un cop  a batxillerat vaig agafar l’assignatura d’informàtica (també com a optativa), en aquest cas vaig tenir la mala sort de trobar un professor inexpert en el camp de la programació i em vaig passar dos anys utilitzant l’ordinador per aprendre mecanografia (els primers programes eren per aprendre mecanografia).

No vaig entrar de nou en contacte amb aquest món fins l’any 2000. Ara no tenia res a veure amb el que jo havia après durant la meva etapa escolar, la majoria de gent tenia ordinador a casa amb accés a Internet, ja s’utilitzava en tots els camps de treball i als centres escolars. Aquí vaig tornar a sentir la necessitat d’endinsar-me en aquest món i vaig començar a utilitzar les TIC diàriament, Al 2001 vaig canviar de feina, fins aquell moment havia treballat fabricant calçat artesanalment, per tant no hem feien falta les TIC per a la feina. Ara havia aconseguit una feina com a auxiliar administratiu, en el meu lloc de feina no hi havia ordinador sinó una simple màquina d’escriure i es feia tot a mà. Vaig parlar amb el meu cap i li vaig dir que aniria millor utilitzar un ordinador, així que vaig introduir aquesta eina en aquella empresa i vaig començar a utilitzar-la en el dia a dia.

Com podeu veure, sempre m’ha fascinat el món de les tecnologies, però sempre les he anat utilitzant en funció de sí m’eren útils o no per al dia a dia. Ara mateix les utilitzo molt i crec que he assolit la gran majoria de competències de les que ens parla Adell. Potser el meu punt dèbil és en les xarxes socials, és un camp que no utilitzo massa i crec que té un gran potencial, sempre i quan les utilitzem correctament.



Utilitzo les TIC per cercar informació, destriar-la, analitzar-la i convertir-la en nous coneixements. També sóc capaç de crear informació i publicar-la en diferents plataformes online per compartir-la amb altra gent, també les utilitzo per treballar en xarxa amb altres companys de la facultat, etc., i crec que en faig un ús ètic i democràtic.


                                                         ESTUDI ACOT


 Apple va realitzar un estudi sobre les etapes per les que passaven els docents en l’apropiació de les TIC per utilitzar-les dins l’aula, aquest estudi s’anomena ACOT (Apple Classrooms of Tomorrow), en aquests estudi es van definir cinc etapes:

            - Accés: ús bàsic en el maneig de les TIC
        -Adopció: Utilització de les TIC com a suport a l’ensenyament tradicional.(utilització de Power Point per    explicar la lliçó. Zero innovació).
           -Adaptació: Integrar les TIC en les pràctiques tradicionals
       -Apropiació: començar a experimentar noves maneres de treballar què, sense les TIC no serien possibles. 
          -Invenció: descobrir nous usos per a les TIC o combinar diferents tecnologies d’una manera en que no s’havia fet mai.

Segons aquestes etapes crec que jo hem trobaria al nivell 4, crec que sé manejar prou bé les TIC com per utilitzar-les dins l’aula no com a suport a l’ensenyament tradicional sinó utilitzant tot el potencial que ens poden oferir, treballar amb xarxa amb altres centres, ensenyar als infants a cercar informació rellevant sobre els temes que són del seu interès i que no es quedin amb l’única idea d’un llibre de text, crear materials multimèdia amb els infants com poden ser Power Points interactius, etc.
No crec que hagi assolit el nivell 5, però m’agradaria arribar a assolir-lo algun dia. També he de dir que les TIC estan evolucionant molt ràpidament, existeixen un munt d’aplicacions i softwares  i, a cada instant se’n creen de nous; no es poden dominar tots però és interessant conèixer-los i intentar utilitzar aquells que trobem que ens poden ser útils dins l’aula. En aquests camp he de fer molta feina.




No hay comentarios:

Publicar un comentario