És ben sabut que els avenços tecnològics sempre suposen una millora en la qualitat de vida, però també ténen un punt negatiu; per començar no sempre estàn a l'abast de tothom ja sigui per motius econòmics, socials, culturals, etc.
En aquest moments en que vivim una gran explosió en les tecnologies de la informació i la comunicació ens hem de plantejar una sèrie de coses. Com ens diu Area en el seu vídeo sobre els avantatges i inconvenients de les noves tecnologies de la informació, aquestes ens permeten tenir molta informació que està a l'abast de tot el món, ens permet comunicar-nos amb qualsevol persona de qualsevol lloc en temps real, ha propiciat l'aparició de nous llocs de fiena i ha millorat la qualitat de vida; ja no perdem temps cercant informació en llibre i biblioteques, si volem saber alguna cosa ens és suficient tenir un ordinador i una conexió a internet; però, això també suposa que hem de saber destriar la informació que trobem, no tot el que trobem a internet és bona informació.
Els inconveniets més rellevants d'aquestes tecnologies és el que s'anomena brexa digital, no tots tenim les mateixes possibilitats d'accedir a aquestes eines, per tant hem de procurar que tots hi puguin accedir i s'en puguin beneficiar. El fet de poder consultar informació procedent de diferents fonts i cultures també fa que ens empapem d'altres cultures, en especial l'americana, amb això correm el risc d'anar perdent la nostra propia cultura en depriment de la cultura dominant al món. Un altre punt molt important és la pèrdua de privacitat, tot el que feim a internet queda registrat i va deixant una empremta, un rastre sobre les nostres preferències, gustos, etc.
El que ens ha de preocupar a nosaltres com a mestres és el fet què, els nostres infants estàn immersos en aquestes noves formes de comunicació i moltes vegades no són prou conscients del que pot significar, en un futur, tot aquest rastre que anem deixant. Crec que com a mestres ens hem de plantejar el fet què l'educació ha canviat, tenim unes eines molt riques que ens ajudaran molt en la nostra tasca, ja no cal que el mestre vagi transmetent un munt de coneixements que els infants han d'anar memoritzant, que necessitem infinitat de llibres de text, NO, tota aquesta informació la poden trobar per internet, el que els hem d'ensenyar és a fer un bon destriament d'aquesta gran quantitat d'informació, a saber reconeixer allò que és correcte del que no ho és; també cal fer-los conscients del que implica fer ús de les xarxes socials, del que han de fer per preservar la seva intimitat, el que poden posar i el que és millor que no posin, etc.
Com ens diu Manuel Area, hem de crear una cultura en la multialfabetització, infants que sàpiguen localitzar i analitzar la informació, que sàpiguen expresar-se a través de textos, de documents audiovisuals, multimedia, hipertextos, que sàpiguen comunicar-se i col.laborar amb els altres.Fent-ne un ús democràtic i ètic.
"Saber acceder y usar de forma inteligente, crítica y ética la información y comunicación a través de cualquier tecnología" (Area)
Internet i les xarxes socials ens permeten fer feina amb gent d'altres indrets del món i això ens ajuda a tenir una visió molt més amplia del món i a adquirir majors coneixaments, però els hem de saber utilitzar.
Hem de ser conscient que les TIC són unes eines que estàn al nostre servei per ajudar-nos en el dia a dia, no hem de supeditar la nostra vida a aquestes eines, no hem de permetre que enveeixin les nostres vides, estàn molt bé perquè ens ajuden, però no han de substituir les relacions personals, el contacte amb la natura i amb la gent que ens envolta.
En relació a la impremta que anem deixant en les reds socials, he llegit un article que potser us pot interessar, parla de les imatges que els pares van deixant dels seus fills en les diferents xarxes socials; crec que com a mestres és interessant llegir aquest article: "Y cuando los menores de las fotos de Facebook e Instagram crezcan, ¿qué?", aquí us deixo l'enllaç:
No hay comentarios:
Publicar un comentario